Forfatterinterview
Interview med forfatteren Vibeke Marx
"Før historien har en handling, har den en stemning eller en farve"
Vibeke Marx er forfatter og bosat i Odense. Hun debuterede som
skønlitterær forfatter i 1990 med ”Held og Lykke, Robinson”, som var
dansk vinder af Gyldendals nordiske ungdomsromankonkurrence. Allerede
ét år efter sagde hun sit arbejde som pædagog op og har siden skrevet
på fuld tid.
”Nogle anmeldere skriver om mig, at
jeg altid er den, der forsvarer de små i samfundet. Det er jeg også,
men jeg er ikke nogen politisk forfatter i den forstand, at
jeg tænker:
Nu skal jeg skrive nogle historier, hvor de små i samfundet er helte.
Sådan er det ikke. Men ens holdninger kan jo mærkes i det, man skriver,
og man får sine input, der hvor man færdes. Nu er det altså sjældent,
at jeg møder Mary og Frederik, så det er ikke lige her, jeg får så
mangeinp ut fra. Jeg er fra en arbejderfamilie og har selv levet meget
i det sociale system gennem min uddannelse som pædagog og min
omgangskreds. Det er mere min egen nysgerrighed, der får mig til at
skrive om de problematikker, jeg gør, end det er et bestemt budskab,
jeg vil ud med.”
Forelsket i Odense
Vibeke Marx’ roman Sortehusene er fra september 2011 og tager afsæt i Odense.
”Der er altså et eller andet med fynboer – de er meget glade for Fyn”, siger hun.
”Det lokale ved Sortehusene kom af,
at jeg netop var flyttet til Odense fra en lille landsby på Fyn. Jeg
var meget betaget af Odense, og hver søndag tog vi på tur et nyt sted
hen. En iskold dag, den allerførste vinter, kommer vi gående ude på
Stige Ø og ser den der klat sorte huse ligge, fuldstændig som om de
gemte sig i kulden. Broerne, som fiskerne normalt sejler ud fra, stod
oppe i sådan nogle underlige formationer. Det hele var meget dramatisk,
og jeg kunne med det samme mærke, at på det sted her skulle der foregå
noget.”
Mange af historierne starter med en idé, hun får på en af sine daglige gåture. ”Jeg
tror de kommer, fordi man lader sanserne få fri. Man kan sammenligne
det lidt med at drømme. Drømmene kommer jo også bare, uden man har
kontrol over det. De kommer fra det underbevidste.”
Samtidig med, at hun opdagede Sortehusene, gik hun og tænkte på en
historie, hendes svigermor fortalte hende mange år tidligere: ”Hun
havde en storebror, som hun først fandt ud af eksisterede efter hans
død. Jeg havde lyst til at bruge den historie som udgangspunkt for en
roman, og da jeg var så forelsket i Odense, kom noget af den til at
foregå i Sortehusene.”
”Indtrykket, der sætter gang i en ny
historie kan både være en idé eller en person. Sortehusene udsprang
helt klart fra en idé, hvor den roman, jeg arbejder med nu, tog sit
udgangspunkt i en person.” Den nye roman, der endnu ikke har
fået en titel, udkommer til efteråret 2013. Den handler om 30-årige
Tine, som er datter af Kirsten, en af hovedkaraktererne fra
Sortehusene. Vibeke Marx fortæller, at da hun begyndte arbejdet med
denne roman, kendte hun allerede Tine fra Sortehusene og havde derfor
en god fornemmelse af, hvad Tines reaktioner ville være på de ting, hun
blev udsat for.
Problematikken i Sortehusene omkring ikke at kunne frigøre sig fra sine
rødder går igen i den nye roman. Ellers er der store forskelle på de to
romaner. Den vrede, der gør sig gældende i Sortehusene, er ikke til
stede i den kommende Tine-bog. Tine lever et hektisk liv, mens Kirstens
problem på det tidspunkt, hvor læseren møder hende, er, at hun lige
pludselig har fået for meget tid.
Mit sprog forandres
Vibeke Marx er velbevandret indenfor mange genrer: romaner, noveller,
børnebøger og ungdomsbøger. Det elegante ved en novelle tiltaler hende.
”En novelle skal virkelig være ren i linjen, der er ikke plads til så mange svinkeærinder.” Hun fortæller dog også, at hun helst vil skrive romaner. ”Romaner
går dybere ind, end noveller gør – på mig i hvert fald. Den går dybere
i følelserne, og karaktererne bliver mere komplekse. Det gør, at man
som læser kan mærke, at en person bliver levende og rejser sig fra
papiret.”
”Det er en stor udfordring at skrive
en roman, og ofte tænker man: Uhh, hvordan får jeg lige landet den her?
Der er mange ting at holde styr på, og selve arbejdet kan være meget
anspændt. Hvis jeg så skriver en børnebog bagefter, er det ligesom én
lang udånding. Ikke fordi man ”bare” lige skriver en børnebog, eller at
det er nemt, men det er mere afslappet, mere rent og mere i den samme
tone, hvor romanen har så mange facetter.”
Hun fortæller videre, at den mere enkle proces ligeledes gør sig
gældende ved de letlæselige ungdomsbøger, hun også skriver. Man har 50
siders råderum til at få sagt så meget som muligt, så enkelt som
muligt, og det er dermed en mere afgrænset opgave, man stiller sig
selv. Det kan man have meget godt af indimellem, mener hun.
Ofte dikterer historien selv genren: ”Når
en historie kommer til mig, egner den sig enten til det ene eller det
andet. Før den har en egentlig handling, har den en stemning eller en
farve, som jeg prøver at ramme. Jeg rammer aldrig rigtigt, men det er
det, jeg prøver.
Jeg har en
fornemmelse af, hvordan der skal føles i den her historie, og så giver
det lidt sig selv, hvilken genre der vil give den bedste ramme for den
stemning.”
Vibeke Marx bruger ofte flere synsvinkler i sine bøger. Hun fortæller
om udgivelsen af en slægtsroman med flere synsvinkler, hvor en
interviewer sagde, at han tydeligt kunne høre, hvor personerne kom fra.
”Jeg kan godt lide, at selvom det er
mig, der er forfatteren, så forandres mit sprog, når jeg får en ny
synsvinkel. Det synes jeg er spændende, og det giver så meget liv i
teksten.” Der er kun én synsvinkel i den kommende Tine-bog, men
det interesserer hende, at selvom det er hende som forfatter, der
skriver, er det alligevel Tine, der fortæller med Tines sprog.
Om sin arbejdsrytme siger Vibeke Marx, at hun ofte har gang i et nyt
projekt inden udgivelsen af næste bog. Eksempelvis nu, hvor Tine-bogen
er under redigering, er hun i gang med at researche til næste bog, som
hun planlægger at starte på til august. Tine-bogen er stadig
hovedprojektet, men hun arbejder godt ved at have gang i flere
sideløbende projekter. ”Sådan er min
arbejdsrytme. Det her manuskript er blevet færdigt i foråret, og hvis
jeg ikke skulle gå i gang med noget nyt, før den er udkommet, er det
rigtig lang tid at lave ingenting.”
Samtidig er det både glædeligt og hårdt, når en ny roman udkommer. ”Det
er meget spændende, hvordan den bliver modtaget. Hvis nu man får nogle
dårlige anmeldelser, kan det godt være næsten umuligt at komme i gang
igen. Så er det rart, at hele ens liv ikke er parkeret i den, og at man
også er i gang med noget, der peger fremad,” slutter Vibeke Marx.
Vibeke Marx født 1948
Læs mere om forfatteren og udgivelser på:
www.vibekemarx.dk
|