Forfatterinterview
Anne Lise Marstrand-Jørgensen
tirsdag den 12. februar 2013 - af Taja Boesen
”Jeg skriver af nysgerrighed og
forsøger at være fordomsfri. Jeg forsøger at stå ved siden af mine
karakterer” - sådan beskriver Anne Lise Marstrand-Jørgensen sit
forfatterskab under samtalen med Leif Søndergaard i
Litteraturmaskinen tirsdag d. 12. februar 2013.
Anne Lise Marstrand-Jørgensen
debuterede i 1998 som lyriker med digtsamlingen ”Vandring inden ophør”
og har siden udgivet yderligere tre digtsamlinger inden hendes
romandebut i 2004. Hun er kendt som forfatter til romanerne om
Hildegard af Bingen, og nu er hun aktuel med ”Hvad man ikke ved”. Det
er første roman af to, og hun barsler allerede med efterfølgeren, som
ventes udgivet i efteråret 2013.
”Hvad man ikke ved” er en roman
om alt det gode 60’erne og 70’ernes ungdomsoprør og kvindefrigørelse
medførte, men også om den pris, nogle måtte betale. Den skildrer livet
i forstaden og store samfunds- og familiemæssige forandringer.
Marstrand-Jørgensen skriver af
nysgerrighed. Hun fortæller, at idéen til ”Hvad man ikke ved” udsprang
både fra ”Hildegard” og hendes egen nysgerrighed. Karakteren Hildegard
har et frigørelsesprojekt, hvor hun kæmper for at få lov at tale med
egen stemme, men samtidig lever hun i et stabiliseret samfund, hvor der
eksisterer en form for facitliste. Hun ved, hvordan samfundet er skruet
sammen og hvilke idealer, hun skal leve op til. Marstrand-Jørgensen
fortæller, at hun blev nysgerrig på, hvad det gør ved mennesker, hvis
der i samtidens rammer ikke eksisterer en sådan facitliste. Samtidig
var hun nysgerrig på 68-generationen og dens indflydelse på de senere
generationer.
Ifølge Marstrand-Jørgensen skal
vi være taknemmelige for 68-generationen - de har prøvet tingene af for
os andre. Hun siger yderligere: ” I dag er vi dovne! Vi glemmer at
andre har knoklet for, hvad vi har i dag. Mange kvinder har travlt med
at kritisere 68-generationen. Jeg har ikke selv været i berøring med
det miljø (…) men jeg havde lyst til at prøve forstå denne generation –
ikke dømme den.”
Landet, hvor romanen udspiller
sig, bliver på intet tidspunkt specificeret; byerne hedder Farring,
Rossel og Vase, og personerne Alice, Eric og Barbara. Der kunne således
være tale om ethvert vestligt eller europæisk land. De løse rammer
lader sig gøre, fordi frihedsbevægelsen i 60’erne og 70’erne
gennemstrømmede alle dele af Europa. Marstrand-Jørgensen giver flere
grunde til at lade lokaliteten være uspecificeret. Når det blot
indikeres i romanen, at der er tale om en europæisk by, giver det
friere rammer for forfatteren og færre fordomme hos læseren. De
fordomme som stednavne kan fremprovokere undgås. Derudover giver det
også læseren mulighed for at indføre egen geografi og har derfor større
mulighed for at relatere personligt til fortællingen.
Marstrand-Jørgensen forklarer også, at hun ved at lade lokaliteten være
fiktiv renser fortællingen for enhver form for international politik.
Anne Lise Marstrand-Jørgensens
fiktive karakterer er aldrig entydige; de er alle sammensatte og
komplekse. Det samme gør sig gældende i ”Hvad man ikke ved”. Det gør
dem mere spændende, og Marstrand-Jørgensen fortæller, at hun har ét
krav til sine karakterer: Hun skal kunne se noget sympatisk i dem alle.
Undervejs i samtalen, hvor der er sagt mange negative ting om
karakteren Eric, udbryder Marstrand-Jørgensen: ”Nu lyder Eric som en
skidt knægt, det er han altså ikke. Jeg kan rigtig godt lide Eric.” Det
er tydeligt, at hun holder af sine fiktive personer og, som hun selv
formulerer det, ”forsøger at stå ved siden af sine karakterer”.
Marstrand-Jørgensens skrivestil
bærer tydeligt præg af, at hun begyndte sin litterære karriere som
lyriker. Selv siger hun: ”Da jeg begyndte at skrive romaner, savnede
jeg det lyriske sprogs muligheder – det kan sige noget på en helt
særlig måde.” Hun fortæller, at hun efterhånden lærte, at hun kunne
bruge lyriske træk i sine romaner og følte, at hun i arbejdet med
Hildegard kom karakterens visioner nærmere gennem det lyriske
sprog.
Om hendes skriveproces fortæller
Marstrand-Jørgensen, at når hun ikke skriver, researcher hun. Hun
beskriver, at hun under arbejdet med en roman lever utrolig meget inden
for romanens univers.
Hvis skrivearbejdet til tider
bliver lidt tungt, har Marstrand-Jørgensen et lille trick, hun kalder
15-minutter-tricket: ”Man kan altid overskue lige at arbejde i 15
minutter, men det smarte er, at det kvarter altid udvikler sig til et
par timer”.
Den sidste fase af
skriveprocessen er udarbejdelsen af romanens titel: ”Jeg er enormt
dårlig til titler. Det er utrolig nervepirrende at finde på én linje,
der skal rumme hele romanen”.
Titlen ”Hvad man ikke ved”
skaber associationer til Marstrand-Jørgensens første roman ”Det man
ved” og også til det velkendte ordsprog. Hun slår dog fast, at den
næste altså ikke skal hedde ”Har man ikke ondt af”!
|
|
|